Vammaisten henkilöiden palvelukokonaisuuden kehittäminen

Vammaisen lapsen ja vammaisen aikuisen hoito- ja palveluketjut

Palveluketjut-verkkosivusto avattiin 3.1.2025 Kainuun hyvinvointialueelle osoitteessa https://palveluketjut.kainuu.fi/.

Hoito- ja palveluketjuista asiakas pääsee tutustumaan palveluprosessiin, löytää tietoa palvelujen ja hoidon tueksi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Vammaisten henkilöiden työpaketissa tavoitteena on vahvistaa vammaisten henkilöiden palveluihin pääsyä ja lisätä kustannusvaikuttavuutta. Toimenpiteenä on kuvattu vammaisten henkilöiden hoito- ja palveluketjut, jotka tuodaan näkyväksi kevyemmistä varhaisen tuen palveluista ns. raskaampiin palveluihin. Kuvaus tulee Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuille. Hoito- ja palveluketjukuvaukset sisältävät aikuisten sekä lasten/lapsiperheiden palvelukokonaisuudet, jotka ovat tukena sekä asiakkaille että palveluohjaukseen.

 

Voit ladata esitteen tästä:

Toisen puolesta asiointi -muistilista

Hoito- ja palveluketjun sujuvoittamiseen on laadittu muistilista asiakkaan ja omaisen eri mahdollisuuksista hoitaa asioita toisen puolesta. Muistilista on laadittu niin, että sitä voi hyödyntää eri toimialueilla puolesta-asioinnin tilanteissa.

Muistilista on kaksipuoleisena tulostettava PDF. 

 

Yhteystiedot:

Sari Komulainen
suunnittelija
puh. 040 353 0487
sari.komulainen@kainuu.fi

hoito- ja palveluketjut Vammaispalvelut

Palvelun hakeminen ja yhteystiedot

Tutustu vammaisen lapsen ja aikuisen hoito- ja palveluketjuihin 

Vammaisen lapsen hoito- ja palveluketju - Kainuu Palveluketjut

Vammaisen aikuisen hoito- ja palveluketju - Kainuu Palveluketjut

Kainuun hyvinvointialueen hoito- ja palveluketjut
 


 
Vammaispalvelut

Palveluja haetaan täyttämällä hakemuslomake ja toimittamalla se tiimin sosiaalityöntekijälle tai -ohjaajalle. Palvelujen saamiseksi voi henkilö itse, hänen läheisensä, muu henkilö tai viranomainen ottaa yhteyttä vammaispalvelujen tiimin sosiaalityöntekijään tai -ohjaajaan. Tiimien yhteystietoihin pääset sivun alaosassa klikkaamalla tiimikohtaisia linkkejä. Hakemuslomakkeisiin pääset klikkaamalla linkkiä vammaispalveluiden lomakkeet

Vammaispalvelulain lain mukaisia palveluja voi hakea myös sähköisesti. Asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Hakemuksella on ohjeita käyttäjälle täytön eri vaiheissa. Kirjaudu asiointipalveluun https://sote.easiointi.fi/fi/web/kainuu-sos. Huom! Valitse "vammaispalveluhakemus".

Yhteydenotot

Vammaispalveluihin voidaan ottaa yhteyttä puhelimitse tai Omasote-asiointipalvelussa.

Arviointi-tiimiin otetaan yhteyttä, kun kyseessä on uusi asiakas ja ei ole aikaisempaa asiakkuutta. Olemassa olevissa asiakkuuksissa otetaan yhteyttä joko Lapset ja nuoret, Kotiin annettavien palveluiden tai Palveluasumisen-tiimiin. Lapset ja nuoret -tiimiin otetaan yhteyttä, kun kyseessä on 0–25 -vuotias vammaispalvelujen asiakas. Kotiin annettavien palvelujen -tiimiin otetaan yhteyttä, kun kyseessä on yli 26-vuotias vammaispalvelujen asiakas, jolla on kotona asumista tukevat palvelut. Palveluasumisen-tiimiin otetaan yhteyttä, kun kyseessä on yli 26-vuotias vammaispalveluiden asiakas, jolla on pitkäaikainen asumispalvelupäätös.

Asiakaspalvelunumerot löytyvät tiimeittäin. Käy­tös­sä on ta­kai­sin­soit­to­jär­jes­tel­mä, jo­hon voi soit­taa ma–to klo 8.00–15.00 ja pe klo 8.00–14.00 välisinä aikoina. Asiakaspalvelunumeroon ei tar­vit­se soit­taa useam­paa ker­taa, kos­ka soit­totiedot tal­len­tu­vat jär­jes­tel­mään. Huom! Takaisinsoittojärjestelmän asiakaspalvelunumeroihin ei voi lähettää tekstiviestejä.

Soit­to-oh­jeet

Kuun­te­le asiakaspalvelunumerosta kuu­lu­va nau­hoi­te loppuun asti ja toi­mi an­net­tu­jen oh­jei­den mu­kaisesti.

Omasote-asiointipalvelun ohjeet

Vammaispalveluille voi lähettää viestejä ja liitteitä Omasote-asiointipalvelussa osoitteessa https://omasote.kainuu.fi. Omasote-asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella, minkä vuoksi viestit Omasoten kautta vammaispalvelujen henkilökunnan kanssa ovat suojattuja. Viesteihin vastataan kolmen (3) arkipäivän kuluessa.

Asiointi toimipisteissä

Toimistokäynti vam­mais­pal­ve­lu­jen toi­mi­pis­teisiin so­vi­taan ai­na en­nal­ta ajan­va­rauk­sel­la hen­ki­lö­kun­nan kans­sa. 

 

Vammaispalvelut