Palvelutarpeen arviointi sosiaalihuollossa

Palvelutarpeen arvioinnin tarkoituksena on tukea ja ohjata asiakkaita tilanteissa, joissa arjen hallinta uhkaa vaarantua tai on vaarantunut.

Palvelutarpeen arvioinnissa sosiaalihuollon ammattilainen selvittää yhdessä kanssasi esimerkiksi seuraavia osa-alueita: arkielämän sujuminen, elämän hallinta, ammatilliset valmiudet, koulutus, työllistyminen, asuminen, toimeentulo, talous- ja velkatilanne, sosiaaliset suhteet ja terveyden tila sekä voimavarat.

Palvelutarpeen arvioinnin perusteella sosiaalihuollon ammattilainen pohtii kanssasi, mitkä palvelut vastaavat parhaiten tarpeisiisi. Arvio tehdään 7 arkipäivän kuluessa, kiireellisissä tapauksissa 1-2 arkipäivän kuluessa yhteydenotosta.

Toimintaohjeet

Toimi näin

Lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa ota yhteyttä oman paikkakuntasi lapsiperheiden sosiaalityöntekijään tai ohjaajaan.

Työikäisten palvelutarpeen arvioinnissa ota yhteyttä aikuisten sosiaalityön puhelinpalveluun.

Ikäihmisten palvelutarpeen arvioinnissa (yli 65 vuotta) ota yhteyttä ikääntyneiden palveluohjaus ja neuvontaan.