Kuinka otan yhteyttä?

Yhteydenotto lasten sosiaalityöhön

Mikäli olet huolissasi omasta lapsestasi ja koet perheesi tarvitsevan tukea, voit tehdä lasten sosiaalityöhön sähköisen yhteydenoton. Yhteydenoton tekeminen ei vaadi tunnistautumista. Kuvaa yhteydenottoon lapsesi tilanne sekä huolenaiheet. Myös lapsi itse voi ottaa lasten sosiaalityöhön yhteyttä.

Voit ottaa yhteyttä lasten sosiaalityöhön myös lähettämällä viestin Omasotessa tai soittamalla. Lastensuojelun yhteystiedot >

Lastensuojeluilmoitus

Mikäli olet huolissasi jonkun toisen lapsesta, voit tehdä lasten sosiaalityöhön sähköisen lastensuojeluilmoituksen.  Lastensuojeluilmoituksen tekeminen ei vaadi tunnistautumista. Voit tehdä ilmoituksen yksityishenkilönä halutessasi nimettömänä. Kuvaa lastensuojeluilmoitukseen lapsen tilanne ja huolenaiheet niin hyvin, kuin ne ovat sinulla tiedossa. Kiireellisessä tilanteessa tee lastensuojeluilmoitus soittamalla sosiaalipäivystykseen.

Ennakollinen lastensuojeluilmoitus

Jos huolesi koskee syntymätöntä lasta, voit tehdä odottavasta vanhemmasta ennakollisen lastensuojeluilmoituksen. Tällöin ilmoitukseen kuvataan mahdollisimman tarkkaan odottavien vanhempien tilannetta ja heihin liittyviä huolenaiheita. Tulostettava lomake löytyy lomakesivulta. Ennakollinen lastensuojeluilmoitus toimitetaan äidin asuinkunnan aikuissosiaalipalveluihin. Osoitetiedot löytyvät lomakkeesta.

Ennakollisten lastensuojeluilmoitusten osalta voit ottaa yhteyttä aikuissosiaalipalveluihin.

Kaikki tulostettavat lomakkeet löydät lasten, nuorten ja perheiden lomakkeista.

Mitä yhteydenoton jälkeen tapahtuu?

Yhteydenoton tai lastensuojeluilmoituksen vastaanotettuaan työntekijä ottaa aina lapsen perheeseen yhteyttä joko puhelimitse tai kirjeellä. Työntekijä arvioi asian kiireellisyyden ja päättää laajemmasta palvelutarpeen arvioinnista seitsemän arkipäivän sisällä. Yhteydenotto tai lastensuojeluilmoitus ei aina johda automaattisesti lastensuojelun asiakkuuteen.

Lapsen ja perheen palvelutarpeen arviointi >