Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen monialainen asiakas- ja palveluohjaus

Monialainen asiakas- ja palveluohjaus tarkoittaa hyvinvointialueiden, kuntien ja/tai järjestöjen toteuttamaan toimintaan ohjaamista.

Asiakas- ja palveluohjauksen tavoitteena on tunnistaa yhdessä asiakkaan kanssa palvelutarpeita ja etsiä niihin vastaavia ratkaisuja. Palvelutarpeen arvioinnin keskiössä on asiakkaan elämäntilanne ja oma näkemys tarvitsemistaan palveluista.

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen vaiheet:

  • Hyvinvoinnin ja terveyden puheeksi ottaminen.
  • Kartoitetaan asiakkaan voimavarat ja tarpeet hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi.
  • Selvitetään keskustellen kiinnostuksen kohteet.
  • Kartoitetaan digitaidot. (Selvitä tarvitseeko asiakas apua palveluiden etsimisessä, soveltuvatko digitaaliset itse- ja omahoito-ohjelmat asiakkaan tarpeisiin)
  • Ehdotetaan asiakkaalle, millainen toiminta voisi tukea hänen hyvinvointia ja terveyttä.
  • Parhaiten soveltuvan palvelun etsimisessä voit hyödyntää myös Tarmoa-palvelun Hyvinvointikartoitusta
  • Palveluiden etsimisessä voi hyödyntää Tarmoa-palvelua tai Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkkosivuja.
  • Ohjataan asiakas sopivaan toimintaan / palveluun.
  • Autetaan tarvittaessa toimintaan / palveluun ilmoittautumisessa / ajanvaraamisessa.
  • Kirjataan ohjaus, toimenpiteet ja suunnitelmat potilas-/asiakastietojärjestelmään.

Monialainen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli on avattu seuraavaan animaatiovideoon:

Monialaisen asiakas ja palveluohjauksen toimintamalli -video.