Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen monialainen asiakas- ja palveluohjaus
Monialainen asiakas- ja palveluohjaus tarkoittaa hyvinvointialueiden, kuntien ja/tai järjestöjen toteuttamaan toimintaan ohjaamista.
Asiakas- ja palveluohjauksen tavoitteena on tunnistaa yhdessä asiakkaan kanssa palvelutarpeita ja etsiä niihin vastaavia ratkaisuja. Palvelutarpeen arvioinnin keskiössä on asiakkaan elämäntilanne ja oma näkemys tarvitsemistaan palveluista.
Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen vaiheet:
- Hyvinvoinnin ja terveyden puheeksi ottaminen.
- Kartoitetaan asiakkaan voimavarat ja tarpeet hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi.
- Selvitetään keskustellen kiinnostuksen kohteet.
- Kartoitetaan digitaidot. (Selvitä tarvitseeko asiakas apua palveluiden etsimisessä, soveltuvatko digitaaliset itse- ja omahoito-ohjelmat asiakkaan tarpeisiin)
- Ehdotetaan asiakkaalle, millainen toiminta voisi tukea hänen hyvinvointia ja terveyttä.
- Parhaiten soveltuvan palvelun etsimisessä voit hyödyntää myös Tarmoa-palvelun Hyvinvointikartoitusta
- Palveluiden etsimisessä voi hyödyntää Tarmoa-palvelua tai Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkkosivuja.
- Ohjataan asiakas sopivaan toimintaan / palveluun.
- Autetaan tarvittaessa toimintaan / palveluun ilmoittautumisessa / ajanvaraamisessa.
- Kirjataan ohjaus, toimenpiteet ja suunnitelmat potilas-/asiakastietojärjestelmään.
Monialainen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli on avattu seuraavaan animaatiovideoon:
Monialaisen asiakas ja palveluohjauksen toimintamalli -video.