Kainuun hyvinvointialue kannustaa sähköisten laskujen vastaanottoon
Kainuun hyvinvointialue lähettää asiakkailleen yli 270 000 laskua vuosittain. Pankki- ja laskutustoiminnan digitalisoitumisesta huolimatta paperipostilla toimitettavia laskuja on näistä edelleen noin 87 %, josta aiheutuu merkittäviä kustannuksia. ”Paperinen, kotiin toimitettava lasku on sähköistä 2,5–5 kertaa kalliimpi, joka vuositasolla tarkoittaa noin 150 000 euron lisäkustannuksia. Mielellämme tämän summan kohdentaisimme omiin palveluihimme”, toteaa talousjohtaja Eija Immonen Kainuun hyvinvointialueelta.
Kainuun hyvinvointialue suosittelee digilaskutukseen siirtymistä. Sähköisesti toimitetut laskut ovat nopeasti vastaanottajalla, ajasta ja paikasta riippumatta. Samalla pystytään vähentämään niistä aiheutuvia kustannuksia. Digitaalinen laskutus vähentää myös ympäristökuormitusta.
Sujuvin tapa vastaanottaa hoitokäyntien tai muiden käytettyjen palvelujen maksut, on tilata e-lasku omaan verkkopankkiin. Vaihtoehtoisesti voi käyttää myös eri palveluntarjoajien sähköisiä kanavia. Kainuun hyvinvointialueen laskut voi tilata Omapostin tai Kivran maksuttomien palveluiden kautta.
Hyvinvointialueella ei ole käytössä maksupistettä, jossa sen lähettämiä laskuja voisi maksaa – maksaminen on mahdollista verkkopankeissa tai pankkien toimipisteissä. Lisätietoja laskutuksesta saa yhteystiedot-verkkosivuiltamme.
Tilaa laskut suoraan omaan verkkopankkiisi
Saadakseen laskut suoraan verkkopankkiin, asiakkaan on tehtävä e-laskuja koskeva tilaus hyvinvointialueen eri laskutusyksikköjen kanssa. Esimerkiksi sairaalan laskut ja ikäihmisten palveluasumisen laskut tulevat eri järjestelmistä, joten näihin on tilattava laskut erikseen verkkopankissa.
Ilman verkkopankkia on mahdollista maksaa laskut esimerkiksi pankin suoramaksupalvelulla.
Vaihtoehtona digipostipalvelut laskujen vastaanottamiseksi
Laskut voidaan vastaanottaa myös asiakkaan valitseman digipostipalvelun kautta. Hyvinvointialueella on sopimus sekä Omapostin että Kivran kanssa. Digipostiyritykset toimittavat laskut turvallisesti ja nopeasti sähköiseen postilaatikkoon, josta lasku on saatavissa, maksettavissa ja säilytettävissä.
Digipostin käytössä asiakas valitsee itselleen soveltuvimman tavan vastaanottaa laskuja. Hyvinvointialue ei edellytä palveluiden käyttöä, vaan mahdollistaa vaihtoehtojen käytön erilaisiin tarpeisiin. Esimerkiksi omaiset voivat halutessaan hyödyntää näitä riippumatta pankkitilien käyttöoikeuksista.
Kumppaniemme palveluihin ja käyttöohjeisiin voi tutustua kivra.fi/digiposti tai omaposti.fi.
Laskut perinteisesti paperipostilla
Mikäli asiakas haluaa vastaanottaa laskut paperimuodossa, se on edelleen mahdollista. Laskut toimitetaan ilmoitettuun postiosoitteeseen. Laskut voi laittaa maksuun myös pankkien tarjoamien suoramaksu- tai maksukuoripalvelujen avulla.
Toimi tietoturvallisesti
Kainuun hyvinvointialueen sähköisessä asioinnissa käytetään ns. vahvaa tunnistautumista. Pankkitunnusten sijaan on mahdollista tunnistautua esimerkiksi Omasote-palveluun käyttämällä Mobiilivarmennetta. Se on teleoperaattoreiden tarjoama turvallinen keino todistaa henkilöllisyytensä verkkoasioinnissa. Näin ei myöskään ole riskiä vahingossa luovuttaa pankkitunnuksia rikollisten käyttöön.
Mobiilivarmenne on sähköinen henkilötodistus, joka liitetään matkapuhelimen SIM-korttiin, jolloin tunnistautumiseen tarvitaan vain matkapuhelin ja Mobiilivarmenteen tunnusluku. Huomioithan, että Mobiilivarmenne voi olla maksullinen lisäpalvelu – tarkista asia omalta operaattoriltasi.
Suosittelemme tietoturvallisia käytäntöjä kaikessa verkkoasioinnissa!