Henkilökohtainen apu

Henkilökohtainen apu on välttämätöntä apua niissä tavanomaiseen elämään liittyvissä toimissa, jotka henkilö tekisi itse, mutta ei niistä vammansa tai sairautensa vuoksi kokonaan selviä.

Henkilökohtaisen avun tarkoituksena on auttaa vaikeavammaista henkilöä omien valintojensa toteuttamisessa niin kotona kuin kodin ulkopuolella, kuten päivittäisissä toimissa, työssä ja opiskelussa, harrastuksissa, yhteiskunnallisessa osallistumisessa ja sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämisessä.

Henkilökohtaista apua järjestettäessä vaikeavammaisena henkilönä pidetään henkilöä, joka tarvitsee pitkäaikaisen tai etenevän sairauden tai vamman vuoksi välttämättä ja toistuvasti toisen henkilön apua suoriutuakseen tavanomaisista elämäntoiminnoista, eikä avun tarve ole pääasiassa ikääntymiseen liittyviä sairauksia tai toimintarajoitteita. Henkilökohtaisen avun järjestäminen edellyttää vammaispalvelulain mukaan, että vammaisella henkilöllä on voimavaroja ja kykyä määritellä avun sisältö ja toteutustapa. Kyseessä on henkilön itsemääräämisoikeus ja sen toteutuminen.

Kainuun hyvinvointialueella henkilökohtainen apu järjestetään pääsääntöisesti korvaamalla vaikeavammaiselle henkilölle henkilökohtaisen avustajan palkkaamisesta aiheutuvat kustannukset. Kainuun hyvinvointialueen työsuhteisen henkilökohtaisen avustajan avulla henkilökohtaista apua järjestetään Kajaanin ja mahdollisesti myös sen rajanaapurikuntien alueella.

Toimintaohjeet

Toimi näin

Henkilökohtaista apua haetaan vammaispalvelun sosiaalityöntekijältä tai -ohjaajalta.

Kainuun hyvinvointialue tarjoaa henkilökohtaisen avun neuvontaa ja ohjausta työnantajille. Henkilökohtaisen avun palvelusihteeri antaa ohjausta työnantajana toimimiseen, uuden avustajan perehdyttämiseen sekä tukee työnantajaa avustajan kanssa toimimisessa. Tarvittaessa työnantaja voi pyytää rekrytoinneissa apua palvelusihteeriltä.

Hen­ki­lö­koh­tai­sen avun neu­von­nan ta­kai­sin­soit­to­pal­ve­lun ajat ovat ma-to 8.00-15.00 ja pe klo 8.00-14.00. Jär­jes­tel­mä il­moit­taa oh­jeet soit­to­pyyn­nön jät­tä­mis­tä var­ten. Pal­ve­lu­sih­tee­ri ot­taa yh­teyt­tä mah­dol­li­sim­man pian tai vii­meis­tään seu­raa­van työ­päi­vän ai­ka­na.