Tiedote 16.10.2024

Aluehallituksen kannanotto: Päivystävän keskussairaalan toimintaedellytykset turvattava Kainuussa

Kainuun aluehallitus tukee Pohjois-Suomen yhteistyöalueen (YTA) hyvinvointialueiden keskinäisen yhteistyön syventämistä. Yhteistyön lähtökohtana on Kainuun keskussairaalan päivystys- ja synnytystoiminnan edellytysten turvaaminen jatkossakin. Aluehallituksen kannanotto liittyy yhteistyöalueen työnjakoa ja yhteistyötä koskevan selvitystyön valmistumiseen.

Pohjois-Suomen hyvinvointialueet (Lappi, Pohjois-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa ja Kainuu) ovat valmistelleet keskinäistä sopimustaan yhteistyön tiivistämiseksi. Tämän osana on valmistunut selvitysmies Hannu Juvosen raportti sairaalapalvelujen ja päivystyksen työnjaosta sekä yhteistyöstä, jossa esitetään muutoksia nykyisiin käytäntöihin.

”Selvitysraportissa esitetyt yhteistyön tiivistämisen muodot ovat lähtökohtaisesti kannatettavia. Erityisesti kiireettömän leikkaustoiminnan ja osastohoidon osalta sopimukseen perustuva tehtävien ja potilastyön jakaminen alueiden kesken hyödyntäisi parhaiten kunkin alueen resursseja. Myös päivystyksen käytön vähentämiseen tähtäävät toimet ovat kaikilla alueilla tärkeitä kehityskohteita” kommentoi Kainuun aluehallituksen puheenjohtaja Esa Ahonen.

Raportin lähtökohtana ovat suositukset lakisääteisiä velvoitteita pidemmälle menevien rakenteellisten muutosten toteuttamisesta. Selvitysmiehen näkemysten mukaan esimerkiksi nykyisen lainsäädännön mukaista synnytysten jatkumista alueen kaikissa keskussairaaloissa tulisi harkita uudelleen.

Kainuun aluehallituksen linjauksen mukaan päivystyksellinen akuuttihoito, leikkausvalmius ja synnytystoiminta muodostavat kiinteän toiminnallisen kokonaisuuden yhdessä kiireettömän hoidon kanssa. Keskussairaalan toiminnoista ei voi poistaa osia muiden kärsimättä, eikä henkilöstövajetta helpoteta palveluita siirtämällä.

Kainuun aluehallitus toteaa, että yhä suurempien sairaalayksiköiden laatu- tai kustannustehokkuudesta ei ole yksiselitteistä näyttöä. Myöskään oletukset osaavan työvoiman siirtymisestä toimintojen myötä eivät ole toteutuneet.

Sairaalaverkkoa ja erikoissairaanhoidon toimintaa koskevien valtionhallinnon päätösten toimeenpano vaikuttaa monin tavoin hyvinvointialueiden toimintaan. Jatkuvat muutokset heikentävät toiminnan kehittämistä, jota varten tarvitaan sekä aikaa että resursseja. Kainuun aluehallitus katsoo, että Pohjois-Suomen hyvinvointialueiden yhteistyötä on edelleen syvennettävä samalla, kun keskussairaaloiden pidemmän aikavälin toimintaedellytykset turvataan.