Tiedote 27.11.2025

Hoidon jatkuvuusmalli otettu käyttöön Kainuun hyvinvointialueella

Kainuun hyvinvointialueella on otettu käyttöön hoidon jatkuvuusmalli, jossa jokaisella kainuulaisella on jatkossa nimetty omalääkäri ja omahoitaja. Nimetyt ammattilaiset vastaavat perusterveydenhuollossa potilaan hoidon kokonaisuudesta, jota tuetaan moniammatillisella yhteistyöllä. Kainuussa nyt käytössä oleva malli on toteutettu ensimmäisenä hyvinvointialueena Suomessa.

”Tavoitteena on mahdollistaa pitkäaikainen ja luottamuksellinen hoitosuhde potilaan ja ammattilaisen välillä. Tieteellisen näytön mukaan malli parantaa hoidon laatua, vaikuttavuutta ja potilastyytyväisyyttä. Kehitystyössä on myös huomioitu potilailta saatua palautetta”, kertoo perusterveydenhuollon ylilääkäri Atte Veteläinen Kainuun hyvinvointialueelta.

Kainuussa lähtökohtana on ollut säilyttää aiemmat aktiiviset hoitosuhteet ja varmistaa sijaistuksilla hoidon saatavuus myös poissaolojen aikana. ”Kiireellisessä hoidossa jatkuvuutta ei aina voida huomioida, mutta myös tässä pyritään toimimaan samojen periaatteiden mukaan”, Veteläinen toteaa.

Hoidon jatkuvuusmallin toteutus vaihtelee hieman alueittain käytettävissä olevien resurssien mukaan. Hyvinvointialueella seurataan hoidon jatkuvuuden toteutumista ja vaikutuksia ja tehdään tarvittaessa muutoksia käytäntöihin.

Puolangan asukkailla hoidon jatkuvuusmalli on suunniteltu otettavaksi käyttöön vuoden 2026 aikana, kun palvelut siirtyvät hyvinvointialueen toiminnaksi. Muiden kuntien palveluissa omalääkärit ja omahoitajat on jo nimetty syksyn aikana.

Yhteydenotot perusterveydenhuollon vastaanotoille

Yhteydenotto perusterveydenhuollon vastaanoton hoitaja- ja lääkäripalveluihin tapahtuu ensisijaisesti sähköisten kanavien tai puhelimen kautta:

  • Omasote-palvelussa potilas voi lähettää viestin omahoitajalle, jonka tiedot näkyvät automaattisesti viestilomakkeella.
  • Puhelimitse järjestelmä tunnistaa soittajan puhelinnumeron ja ohjaa takaisinsoittopyynnön oikealle ammattilaiselle. Takaisinsoittopyyntö rekisteröityy, kun tiedote kuunnellaan loppuun. Valitsemalla linjan 1 soittopyyntö ohjautuu omahoitajalle. Valitsemalla linjan 3 (reseptien uusinnat, ajanvarauksien muutokset) soittopyyntö ohjautuu terveyskeskusavustajalle.

Asiakkaalle soitetaan samana päivänä takaisin terveysaseman numerosta. Useampaan kertaan ei tule soittaa, koska puhelutiedot tallentuvat automaattisesti.  

Asiakkaita ei tiedoteta erikseen nimeämisestä, vaan tiedon nimetyistä ammattilaisista saa seuraavan hoitokontaktin yhteydessä. Puhelinpalveluissa nimeämistietoja ei voi tiedustella, mutta omahoitajatiedon voi tarkistaa myös Omasoten asetuksista. 

 

Hoidon jatkuvuuden kehittämistyötä on toteutettu yhdessä yksiköiden kanssa EU:n rahoittamassa Hoidon jatkuvuuden turvaajat – omalääkäri ja omahoitaja (H2O) -hankkeessa, joka on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. Hanke toteutetaan ajalla 3.6.2024–31.12.2025, ja sen rahoitus tulee EU:n elpymisvälineestä (Next Generation EU).

Kuva, jossa on Kestävän kasvun Kainuu -logo, Kainuun hyvinvointialueen logo ja Euroopan unionin rahoittama Next Generation -logo