Kuhmon, Paltamon ja Ristijärven perusterveydenhuollon vastaanottojen hoitaja- ja lääkäripalveluiden yhteydenottotavat uudistuvat
Yhteydenotto Kainuun perusterveydenhuollon vastaanotoille yksinkertaistuu syksyn kuluessa. Kiireetön terveydenhuollon yhteydenotto terveysasemalle tehdään jatkossa Omasote-verkkopalvelussa, uusien terveysasemakohtaisten puhelinnumeroiden kautta tai asioimalla toimipisteessä. Tavoitteena on parantaa palvelun sujuvuutta ja helpottaa potilaiden yhteydenottoa.
Hyvinvointialue tiedottaa terveysasemakohtaisista muutoksista ennen käyttöönottoa.
Kuhmon, Paltamon ja Ristijärven yhteystiedot otetaan käyttöön maanantaina 10. marraskuuta 2025. Viimeisenä järjestelmään siirtyy Sotkamo marraskuun puolen välin jälkeen.
Omasote-palvelun kautta voi lähettää viestin terveysasemalle
Kainuun terveysasemille saa yhteyden tietoturvallisen Omasote-verkkopalvelun kautta (omasote.kainuu.fi).
Kiireettömissä asioissa, kuten ajanvarauksissa, reseptien uusinnassa tai muissa terveyteen liittyvissä yhteydenotoissa, voi asioida Omasote-sähköisessä palvelussa. Omasotessa voi lähettää vapaamuotoisen viestin tai täyttää oirekyselyn omahoitajalle, joka nopeuttaa palvelun saamista.
Puhelinasiointi vastaanotoille yhdestä numerosta
Kuhmon terveysaseman vastaanoton puhelinnumero on 08 6156 5635.
Paltamon ja Ristijärven terveysasemilla on käytössä yksi yhteinen numero 08 6156 5322.
- Aiemmin käytössä olleet vastuuhoitajien suorat puhelinnumerot poistuvat käytöstä.
Soitettaessa terveysasemalle järjestelmä tunnistaa soittajan potilastietoihin tallennetun puhelinnumeron ja ohjaa valinnan mukaan puhelun vastaanottajalle. Takaisinsoittopyyntö käynnistyy, kun nauhoite kuunnellaan loppuun asti.
Takaisinsoittopyyntöihin pyritään vastaamaan saman päivän aikana, jos yhteydenotto tapahtuu virka-aikana (ma–to klo 8–16, pe ja juhlapyhien aatot klo 8–15). Asiakkaalle soitetaan takaisin terveysaseman numerosta, joka helpottaa odotetun yhteydenoton tunnistamista.
Soittotiedot tallentuvat järjestelmään, joten useammat puhelut samasta asiasta eivät ole tarpeen. Uutena otetaan käyttöön myös tekstiviesti-ilmoitus, mikäli asiakasta ei tavoiteta soittamalla.
Terveysasemien lääkäri- ja hoitajapalveluiden yhteydenottotapojen muutos ei koske kiireellistä päivystysapua numerossa 116 117, eikä yhteydenottoa henkeä ja terveyttä uhkaavissa tilanteissa hätäkeskukseen 112.
Toimintaa on kehitetty RRP4-valtionavustuksella, jonka rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU).