Tiedote 26.11.2025

Vammaispalvelujen asiakkaat tyytyväisiä palveluihin – toiveena sujuvampi yhteydenpito ja selkeämpi tiedotus

Syksyllä 2025 toteutettiin asiakaskokemuskysely, jossa vammaispalvelujen asiakkaat ja heidän läheisensä saivat kertoa kokemuksistaan Kainuun hyvinvointialueen vammaispalveluista. Kyselyyn vastasi yhteensä 84 henkilöä.

Vastauksista välittyi kokonaisuudessaan myönteinen kuva palveluista. Samalla nousi esiin tärkeitä kehittämiskohteita, jotka liittyvät erityisesti yhteydenpitoon, tiedonsaantiin ja asiakkaan mahdollisuuksiin vaikuttaa omaan palveluunsa.

 Yhteydenpitoon lisää sujuvuutta

Moni vastaaja koki tietävänsä, keneen ottaa yhteyttä vammaispalveluissa, mutta yhteyden saaminen työntekijään puhelimitse oli edelleen haasteellista. Takaisinsoittojen viiveet ja tekstiviestien puuttuminen vaikeuttivat arkea erityisesti kiireellisissä tilanteissa.

Asiakkaat toivoivat, että yhteydenpito olisi sujuvampaa ja että työntekijöillä olisi esimerkiksi selkeät puhelinajat.

 Kehitysideoita kuljetuspalveluihin

Kuljetuspalveluihin oltiin pääosin tyytyväisiä, mutta niiden tilaaminen koettiin hankalaksi. Pitkät jonotusajat ja epävarmuus tilauksen onnistumisesta herättivät huolta. Vastaajat toivoivat, että kyytiä tilatessa työntekijä varmistaisi asiakkaalta, millaisen taksin asiakas tarvitsee.

Lisäksi toivottiin mahdollisuutta tilata kuljetus verkosta sekä omataksioikeutta. Myös kuljettajien koulutusta ehdotettiin parantamaan palvelun laatua.

 Henkilökohtainen apu on tärkeää

Henkilökohtainen apu koettiin tärkeäksi arjen sujuvuuden kannalta, mutta sen riittävyys ja avustajien saatavuus herättivät huolta. Työnantajamalli koettiin raskaaksi, ja moni toivoi selkeämpää viestintää sekä tukea mallin käyttöönottoon.

Ehdotuksena esitettiin myös opiskelijayhteistyötä, joka voisi tuoda lisää resursseja ja virkistystä asiakkaille.

 Lisää vaikutusmahdollisuuksia asumiseen

Asumispalveluissa oltiin tyytyväisiä henkilökunnan kohteluun ja avun saantiin, mutta osa vastaajista koki, ettei ole päässyt osallistumaan asumisen suunnitteluun tai vaikuttamaan siihen, missä asuu.

Työ- ja päivätoimintaan oltiin tyytyväisiä, mutta siihen toivottiin enemmän virikkeitä ja ulkoilua.

 Uusi vammaispalvelulaki herätti toiveita ja huolia

Uuden vammaispalvelulain vaikutukset eivät olleet vielä laajasti näkyvissä, mutta vastaajat toivoivat, että palvelut toteutettaisiin yksilöllisesti ja tiedotus muutoksista olisi aktiivisempaa. Huolena esitettiin, ettei vain palveluita karsittaisi ja otettaisi asiakkailta pois.

Lisäksi toivottiin yhdenvertaisuutta palvelujen saatavuudessa eri kunnissa sekä sitä, että lain toimeenpanoon varattaisiin riittävä rahoitus.

Yhteydenpidon, viestinnän ja osallisuuden vahvistamista

Kyselyn perusteella voidaan todeta, että vammaispalvelujen asiakaskokemus on monilta osin hyvällä tasolla. Samalla on tärkeää kehittää yhteydenpidon sujuvuutta, lisätä tiedottamista ja vahvistaa asiakkaan osallisuutta palvelujen suunnittelussa.

Pienillä, konkreettisilla parannuksilla voidaan tukea sekä asiakkaiden arkea että uuden lain onnistunutta toimeenpanoa.

Kyselyn keskiarvo suositteluhalukkuudessa oli 6,6 asteikolla 0–10. Tämä kertoo, että moni kokee palvelut hyödyllisiksi, mutta niiden kehittämistä tulee edelleen jatkaa.

 

Kiitos kaikille vastaajille!

 

Lisätiedot

Suunnittelija Sari Komulainen, p. 040 353 0487, sari.komulainen@kainuu.fi