Asiakas- ja potilasturvallisuus
Asiakas- ja potilasturvallisuus on keskeinen osa hyvää ja laadukasta palvelua, hoitoa ja hoivaa. Asiakkaan ja potilaan näkökulmasta turvallisuus on sitä, että hän saa tarvitsemansa palvelun, hoidon ja hoivan oikeaan aikaan oikeassa paikassa eikä niistä aiheudu hänelle haittaa.
Asiakas- ja potilasturvallisuus on meidän kaikkien yhteinen asia, jossa myös sinun osuutesi on tärkeä. Kainuun hyvinvointialueella on käytössä potilaan opas (THL), joihin on koottu asioita, joilla sinäkin voit osallistua ja vaikuttaa hyvän, turvallisen hoidon/palvelun toteutumiseen.
Potilaan muistilista:
- Riittävät tiedot
Sinua hoitavilla henkilöillä tulee olla riittävät tiedot oireistasi ja sairauksistasi sekä ajantasaiset yhteystietosi. Ilmoita, jos niissä on tapahtunut muutoksia.
- Henkilöllisyyden varmistaminen
Muistuta rohkeasti, jos henkilökunta unohtaa kysyä henkilötietojasi, kun esimerkiksi menet tutkimuksiin, sinulle annetaan lääkkeitä tai tutkimustuloksiasi käsitellään.
- Muistiinpanot
Kirjoita muistiin, mitä haluat kertoa tai kysyä. Pyydä hoitohenkilökunnalta tietoa kirjallisesti muistisi tueksi.
- Kysy rohkeasti
Kysy hoitovaihtoehdoista ja siitä, miten hoitosi etenee. Kysy myös lääkkeistä ja niiden haittavaikutuksista. Varmista, ymmärsitkö asiat oikein.
- Lääkitys
On tärkeää, että lääkityslistasi on ajan tasalla hoitopaikassa ja apteekissa. Voit pyytää tarkistusta. Omin päin ei pidä muuttaa lääkitystä.
- Ohjeiden noudattaminen
Noudata saamiasi hoito-ohjeita. Kerro, jos se tuottaa sinulle vaikeuksia.
- Osallistuminen
Osallistu oman hoitosi suunnitteluun ja päätöksentekoon. Anna palautetta saamastasi hoidosta.
- Kivut
Kerro, jos sinulla on kipuja. Kerro myös, missä ja miten ne tuntuvat.
- Omaisen tai läheisen läsnäolo
Läheinen tai omainen voi halutessasi osallistua hoitoosi.
- Jos jokin mietityttää
Jos jokin asia mietityttää sinua, ota se heti puheeksi. Voit myös jälkikäteen olla yhteydessä sinua hoitavaan tahoon.
Lisätietoja löydät THL:n laatimasta Potilaan oppaasta.
Jos hoito tai palvelu ei toteudukaan suunnitellusti
Aina hoito- tai palvelu ei suju toivotulla tavalla, ja potilaalle/asiakkaalle saattaa aiheutua hoidosta/palvelusta harmia tai haittaa.
Potilas/asiakas ja/tai hänen omaisensa, joka kokee, että hoidon tai palvelun aikana on tapahtunut vaaratilanne, voi tehdä ilmoituksen myös nimettömänä sähköisesti.
Vaaratilanneilmoitus ei ole virallinen muistutus, kantelu tai potilasvahinkoilmoitus. Hoitoon tai kohteluun tyytymätön potilas voi tehdä potilaslain mukaisen muistutuksen, kantelun tai potilasvahinkoilmoituksen.