Laatu ja omavalvonta
Kainuun hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluiden järjestämisestä Kainuun alueella.
Hyvinvointialueen tavoitteena tarjota asiakkaillemme tarpeenmukaisia, laadukkaita ja turvallisia palveluja korostaen vaikuttavuutta. Tuotamme järjestämisvastuulle kuuluvat palvelut itse, yhteistoiminnassa muiden hyvinvointialueiden kanssa tai hankimme ne sopimukseen perustuen muilta palvelujen tuottajilta.
Palvelun järjestäjänä vastamme sosiaali- terveyspalvelujen- sekä pelastuspalvelujen valvonnasta ja ohjauksesta. Seuraamme ja valvomme palvelujen saatavuutta, jatkuvuutta, laatua ja turvallisuutta säännöllisesti omavalvonnan keinoin. Seurannan perusteella kehitämme ja paranamme palveluja. Jos havaitsemme toiminnassamme epäkohtia tai puutteita, ryhdymme toimenpiteisiin asian korjaamiseksi.
Näiltä sivuilta löydät lisätietoa omavalvontaan, valvontaan, laadunhallintaan sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyen
Omavalvonta
Omavalvonnalla tarkoitetaan palvelujen tuottamiseen kuuluvaa ennakoivaa, toiminnanaikaista ja jälkikäteistä laadun- ja riskienhallintaa, jonka avulla varmistetaan asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutuminen.
Laadunhallinta
Kainuun hyvinvointialueella on käytössä ISO 9001 laadunhallintajärjestelmä. Kainuun hyvinvointialueen laadunhallintajärjestelmä on rakennettu niin, että se vastaa standardin vaateisiin ja tukee organisaation toiminnan hallintaa, onnistumista ja tavoitteiden saavuttamista
Asiakas- ja potilasturvallisuus
Asiakkaan ja potilaan näkökulmasta turvallisuus on sitä, että hän saa tarvitsemansa palvelun, hoidon ja hoivan oikeaan aikaan oikeassa paikassa eikä niistä aiheudu hänelle haittaa. Asiakas- ja potilasturvallisuus on meidän kaikkien yhteinen asia, jossa myös sinun osuutesi on tärkeä.