Sähköinen asiointi - usein kysytyt kysymykset

Miksi en pääse kirjautumaan Omasoteen tai Omakantaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella?

  • Omasote ja Omakanta käyttävät Suomi.fi –tunnistautumispalvelua. Jos palvelussa on häiriö, ei tunnistautuminen onnistu. Häiriöstä tiedotetaan yleensä tunnistautumisen yhteydessä tai palvelun etusivulla. Kokeile kirjautumista myöhemmin uudelleen.
  • Omasote-palvelussa käytetään istuntokohtaisia evästeitä, joilla varmistetaan, että palvelu toimii oikein ja sitä on turvalista käyttää. Jos et ole sallinut selaimen asetuksissa evästeiden käyttöä, kirjautuminen Omasoteen epäonnistuu.
  • Kokeile poistaa selaimelta evästeet ja kirjaudu palveluun uudelleen. Joskus epäonnistunut kirjautuminen jää selaimen muistiin ja estää kirjautumisen. Ohjeet evästeiden poistoon eri selaimelta löydät seuraavista linkeistä:
  • Google Chrome
  • Internet Explorer
  • Microsoft Edge
  • Mozilla Firefox
  • Safari
  • Kokeile auttaako koneen uudelleen käynnistäminen.

Miksi en näe Omasoten ajanvarauksessa minulle tai lapselleni varattua aikaa?

  • Sähköinen ajanvaraus on käytössä vasta muutamissa Kainuun soten palveluissa. Näet palvelut, joissa sähköinen ajanvaraus on käytössä Omasoten Ajanvaraus-sivulta.
  • Jos ajanvarauksessa ei näy alle 15-vuotiaan lapsen tietoja, potilastietojärjestelmästä puuttuu merkintä, joka mahdollistaa ajan varaamisen/näkemisen lapsen puolesta. Lähetä tällöin Omasotessa puolesta asioinnin kautta lapsen nimissä viesti neuvolaan. Näin voidaan todentaa oikeutesi asioida lapsen puolesta ja merkitä tieto potilastietojärjestelmään. Jotta voit lähettää lapsesi nimissä viestin neuvolaan, valitse lapsen Omasoten asetuksissa neuvola, joka aktivoi viestiyhteyden. Lähetä viesti neuvolaan, vaikka lapsesi olisi jo kouluikäinen.

Miksi laboratoriokokeiden tulokset eivät näy Omasotessa?

  • Omasoteen eivät siirry kaikki laboratoriotulokset vaan sinne siirtyvät vain osa tuloksista. Osa tutkimuksista ovat sellaisia, että lääkärin on hyvä kertoa tulokset henkilökohtaisesti, jotta vältytään väärinymmärrykseltä. Kaikki laboratoriotulokset tulevat jossakin vaiheessa näkyviin Omakanta-palveluun.
  • Omasotessa näkyvät vain Kainuun Nordlabissa tutkitut laboratorionäytteet. Jos näyte on lähetetty tutkittavaksi Ouluun tai Helsinkiin, tulos tulee Omakanta-palveluun.
  • Jos olet kirjautunut Omasoteen sähköpostiosoitteella ja salasanalla, laboratoriotulokset eivät näy, koska henkilöllisyyttäsi ei voida luotettavasti varmistaa. Kirjaudu palveluun verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
  •  
  • Alaikäisen puolesta asioitaessa laboratoriotulokset näkyvät vain alle 10-vuotiaan huoltajalle. Tämä on kansallisen linjauksen mukainen ja perustuu lakiin potilaan oikeuksista.

Sain ilmoituksen saapuneesta laboratoriotuloksesta tai viestistä. Miksi en näe niitä Omasotessa?

  • Tunnistauduitko palveluun sähköpostiosoitteella ja salasanalla? Laboratoriotulosten katselu, viestintä ja ajanvaraus vaativat aina tunnistautumisen verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
  • Mikäli sinulla on valtuus asioida toisen henkilön puolesta ja olet laittanut puolesta asioitavan henkilön yhteystietoihin omat yhteystietosi, voi ilmoitus olla lähtöisin heidän Omasotesta. Siirry puolesta asioitavan Omasoteen kirjautumisen jälkeen kohdasta Kaikki palvelut --> Toisen puolesta asiointi

Mistä löydän lääkärin tai hoitajan minusta kirjoittamat tiedot?

  • Löydät lääkärin ja hoitajan kirjoittamat tekstit Omakannasta. Pääset Omakantaan myös Omasoten Minun palveluni -valikon alta Kanta-kuvakkeen kautta.