Asiakaslaskutus ja perintä
Laskun maksaminen
Suosittelemme ensisijaisesti käyttämään sähköisiä laskun vastaanottokanavia kuten verkko-pankin e-lasku, OmaPosti tai Kivran digipostipalvelut.
Valitse verkkopankissa
- ”Sote asiakasmaksut (E)”, kun kyse on sairaala-, kotihoito-, hammashoito- tai ikäihmisten palveluasumisen laskuista
- ”Sote asiakasmaksut”, kun kyse on ensihoidon laskuista
- ”Vammaispalvelut” vammaispalveluiden laskuille
- ”Yleislaskut” esimerkiksi kuljetuspalvelujen laskuille
Maksuaikajärjestelyt (perintä)
Sinulla on tarvittaessa mahdollista saada lisää maksuaikaa. Lisätietoja maksuaikajärjestelyihin saat sähköpostitse osoitteesta perinta@kainuu.fi tai soittamalla
ma-pe klo 9–11 puh. 040 672 0252. Yli 6 kk maksuaikapyynnöt tulee osoittaa yksilöasioiden jaostolle (kts. kohta Oikaisuvaatimus).
Kainuun hyvinvointialueen perintää hoitaa Revire Perintä Oy. Jos perintä on siirtynyt Reviren hoidettavaksi, maksuaikajärjestelyissä ole yhteydessä Revireen.
Maksukatto
Julkisen terveydenhuollon asiakasmaksuissa on kalenterivuosittainen maksukatto. Laskussa on maininta, jos se kerryttää maksukattoa ja tieto sen hetkisestä kertymätilanteesta.
Kainuun hyvinvointialueella maksukaton täyttyminen huomioidaan tulevissa laskuissa.
Lisätietoja saat sähköpostitse maksukatot@kainuu.fi tai soittamalla ma-pe klo 9–11 puh. 044 797 4011 tai 044 767 8049.
Lisätietoja maksukattoon liittyvissä asioissa osoitteessa: https://hyvinvointialue.kainuu.fi/palvelut/maksukatto
Lisätiedot
Jos sinulla on kysyttävää laskun sisällöstä, ota yhteys siihen yksikköön, jossa olet saanut palvelua tai hoitoa. Yksikön yhteystietoja voit tarvittaessa kysyä vaihteesta, puh. 08 61561.
Lisätietoja maksamiseen liittyvissä asioissa osoitteessa: https://hyvinvointialue.kainuu.fi/asiakasmaksut
Erikoissairaanhoidon laskuihin liittyen voit olla yhteydessä soittamalla ma-pe klo 9–11 puh. 044 797 4011 tai 044 767 8049.
Oikaisuvaatimus
Jos sinulla on huomautettavaa laskusta, ota yhteyttä yksikköön, jossa sait hoitoa tai palvelua. Jos lasku on edelleen virheellinen, voit tehdä laskusta kirjallisen oikaisuvaatimuksen
hyvinvointialueen yksilöasioiden jaostolle. Hallintolaki (434/2003).
Lähetä oikaisuvaatimus kirjaamoon: kirjaamo.hyvinvointialue@kainuu.fi (puh. 08 61561).
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava tiedot laskusta, johon oikaisua haetaan ja millä perusteella sekä oikaisuvaatimuksen tekijän nimi, osoite ja puhelinnumero. Mikäli oikaisuvaatimuspäätös voidaan toimittaa sähköpostitse ilmoita myös sähköpostiosoite.
Pyydä tarvittaessa maksuaikaa laskulle oikaisuvaatimuksen käsittelyn ajaksi (kts. kohta Maksuaikajärjestelyt).
Maksun perimättä jättäminen ja alentaminen
Voit hakea maksun alentamista tai perimättä jättämistä, jos maksun periminen vaarantaa toimeentulosi. Tämä koskee vain sosiaalihuollon maksuja ja tulosidonnaisia terveydenhuollon maksuja (EI KOSKE esim. poliklinikka-, osastohoidon- tai vastaanottokäyntien maksuja).