Digitaalisuutta ja digitukea kansalaisille ja ammattilaisille
Kansalaisille

Asiakkaiden hoito- ja palveluketjujen uudistaminen ja digitalisointi
Työpaketin tavoitteena on turvata pitkäaikaissairaiden ja riskissä olevien kainuulaisten oikea-aikainen hoitoonpääsy ja hoidon toteutuminen kehittämällä asiakaslähtöisiä, monialaisia hoito- ja palveluketjuja sekä palvelujen laatua.

Digitaaliset hoito- ja palveluketjut
Digihoito- ja palveluketjujen käyttöönoton tavoitteena on asiakasprosessien sujuvoittaminen ja etäasioinnin määrän lisääminen.

Digitaalisten palveluiden käytön tukeminen
Digitaalisista palveluista on sitä enemmän hyötyä, mitä useampi kansalainen niitä käyttää, ja mitä tehokkaammin työntekijät ohjaavat asiakkaita digitaalisten palveluiden käytössä etenkin käyttöönoton alkuvaiheessa.

Sähköisen perhekeskuksen kehittäminen
Kainuussa halutaan tarjota asukkaille kansallisia digitaalisia palveluja. Palveluiden pitää sulautua sekä kainuulaisen ihmisen että työntekijän näkökulmasta selkeäksi kokonaisuudeksi jo olemassa olevien digipalvelujen kanssa ja niiden tulee istua kehitettyihin tai kehitettäviin toimintamalleihin.
Ammattilaisille

Omasoten ammattilaisen käyttöliittymän uudistaminen
Kestävän kasvun Kainuun II–hankkeessa kehitetään digitaalisia palveluita ja otetaan käyttöön hoitotakuuta edistäviä digitaalisia innovaatioita. Omasote on Kainuun hyvinvointialueen tarjoama hyvinvoinnin ja terveyden digitaalinen palvelukanava. Palvelun kautta voi hoitaa hyvinvointiin ja terveyteen liittyviä kiireettömiä asioita ajasta ja paikasta riippumatta.

PSOP–järjestelmän käytön laajentaminen
Tavoitteena on tehostaa palvelusetelien ja ostopalvelujen hallinnointi–prosessia ottamalla käyttöön digitaalinen toimintamalli, jossa hyödynnetään Palveluseteli-ostopalvelu–järjestelmää (PSOP). Ostopalvelujen organisoinnin uudistaminen parantaa kustannusvaikuttavuutta ja palvelujen saatavuutta.

Digitaalinen ohjaustaulu
Digitaalinen ohjaustaulu on vastaanottojen esihenkilöille tarkoitettu työpöytäohjelma, joka nostaa automaattisesti ennalta määritellyt tiedot, työtilanteet ja –jonot yhdelle näkymälle tarkasteltavaksi. Kaikkia tietoja voi tarkastella joko reaaliajassa tai takautuvasti.

Terveydenhuollon potilasjärjestelmän digitaalisen viestinnän kehittäminen
Tavoitteena on parantaa digitaalista asiointia ja helpottaa sekä asiakkaiden että ammattilaisten arkea ottamalla Suomi.fi-palvelu käyttöön terveyspalveluissa.