Tiedote 17.12.2020

Kainuun soten yhtymävaltuuston päätöksiä (16.12.2020)

Lisätietoja: kuntayhtymän johtaja Maire Ahopelto, puh. 044 777 3033 tai sähköpostitse maire.ahopelto@kainuu.fi

https://sote.kainuu.fi/yhtymavaltuuston-kokousasiakirjat

 

Talouden seurantaraportti 1.1.–31.10.2020

Yhtymävaltuusto merkitsi tiedoksi talouden seurantaraportin 1.1.–31.10.2020.             

Vuosiennuste tammi-lokakuun toteuman perusteella on 350,1 milj. euroa eli muutettua talousarviota 3,4 milj. euroa suurempi. Ero johtuu pääosin arvioidusta COVID-19 -koronaviruspandemian valtion kompensaatiosta, jota ei ole huomioitu talousarviomuutoksessa ja toisaalta tuottokertymän muutoin ennakoitua heikommasta kehityksestä.

Toimintakuluja on kertynyt 2,2 % enemmän kuin vuonna 2019 vastaavana ajankohtana. Toimintakulujen arvioidaan toteutuvan 5,4 milj. euroa eli 1,6 % käyttösuunnitelmaa suurempina.

Rahoituserät rasittavat vuoden 2020 tulosta 0,4 milj. euroa, 31 %, edellisvuotta enemmän.

Poistojen arvioitu kokonaismäärä vuodelle 2020 on 5,6 milj. euroa (69,5 %) edellisvuotta enemmän. Uuden sairaalan suunniteltua aiempi käyttöönotto lisää vuoden 2020 poistokertymää 0,5 milj. € eli 3,6 % verrattuna alkuperäiseen talousarvioon.

Kuluvan vuoden tilikauden tulosennuste tammi-lokakuun toteuman perusteella on -8,7 milj. euroa alijäämäinen, mikä ylittää alkuperäisen talousarvion alijäämän -4,8 milj. euroa. Arvioitu alijäämä on 2,7 milj. euroa eli 23,7 % pienempi kuin yhtymävaltuuston 17.6.2020 hyväksymän muutetun talousarvion tilikauden 2020 alijäämä.

Meneillään oleva palkkojen harmonisointi tullee aiheuttamaan tilinpäätökseen 2020 pakollisen varauksen kirjausvelvoitteen. Asia tarkentuu neuvotteluissa ja päätöksenteossa ja mikäli pakollinen varaus tulee kirjattavaksi, se lisää tilikauden 2020 kuluja ja kasvattaa vastaavasti tilikauden alijäämää.

 

Kainuun soten talousarvio 2021 ja taloussuunnitelma vuosille 2022–2024

Yhtymävaltuusto hyväksyi talousarvion 2021 ja taloussuunnitelman vuosille 2022–2024.

Kuntayhtymän rahoituksesta jäsenkuntien kanssa käytyjen neuvotteluiden perusteella, esitys kuntien maksuosuudesta vuodelle 2021 on 290,8 milj. euroa, joka on sama kuin vuodelle 2020 päätetty maksuosuus.

Jos talousarvio/käyttösuunnitelma 2020 toteutuu ennusteen mukaisesti, muodostuu kuntien lopulliseksi maksuosuudeksi n. 300,4 milj. euroa vuodelle 2020. Eli vuodelle 2021 esitetyssä talousarviossa kuntien maksuosuus olisi 9,6 milj. euroa (3,2 %) pienempi kuin arvioitu vuoden 2020 lopullinen maksuosuus.

Talousarvioesitys vuodelle 2021 on 16,9 milj. euroa alijäämäinen. Käyttötaloudessa toimintakulut kasvavat vuoden 2020 käyttösuunnitelmaan verrattuna 3,0 % ja vuoden 2020 syyskuun toteumaennusteeseen verrattuna 1,2 %. Toimintatuottojen vähennys on vuoden 2020 käyttösuunnitelmaan verrattuna -0,4 % ja vuoden 2020 syyskuun toteumaennusteeseen verrattuna -0,7 %, koska COVID-19-koronavirusepidemian valtionosuuksia on vuodelle 2020 tuotoissa 5,4 milj. euroa. Kuntayhtymän investointeihin on varattu 21,2 milj. euroa.

 

Arviointikertomus vuodelta 2019

Yhtymävaltuusto merkitsi tiedoksi vastineen arviointikertomukseen 2019.

Tulosalueet ovat ottaneet kantaa heidän tulosalueitaan koskeviin arviointikertomuksessa esitettyihin havaintoihin ja esityksiin. Tulosalueet ovat antaneet yhtymähallitukselle arviointikertomukseen kirjatut vastineensa.

 

Kainuun soten luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden sidonnaisuudet 2020

Yhtymävaltuusto merkitsi tiedoksi luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden sidonnaisuudet.

Kuntalain 84 §:ssä on säädetty sidonnaisuuksien ilmoittamisesta. Sidonnaisuusilmoitukset tehdään tarkastuslautakunnalle, jonka tehtävänä on valvoa ilmoitusvelvollisuuden noudattamista ja tuoda ilmoitukset yhtymävaltuustolle tiedoksi.

Sidonnaisuusilmoitusvelvollisuus koskee hallituksen jäseniä ja varajäseniä sekä yhtymävaltuuston, tarkastuslautakunnan, yhtymävaltuuston vaalilautakunnan ja Kainuun Työterveys -liikelaitoksen johtokunnan puheenjohtajia ja varapuheenjohtajia. Ilmoitusvelvollisuus koskee myös eräitä viranhaltijoita; kuntayhtymän johtajaa sekä hänen sijaisiaan ja lautakuntien esittelijöinä toimivia viranhaltijoita.

 

Kainuun soten sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan perusteet ja riskienhallintasuunnitelma 2021

Yhtymävaltuusto hyväksyi sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan perusteet ja riskienhallintasuunnitelman 2021.

Kuntalain (410/2015) 14 §:n 2. momentin 7. kohdan mukaan yhtymävaltuuston tehtävänä on päättää kuntayhtymän sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan perusteista. Riskienhallinta on osa sisäistä valvontaa, joka kohdistuu koko konserniin. Riskienhallinnan tavoitteena on saada järjestelmällisellä ja ennakoivalla toiminnalla kohtuullinen varmuus organisaation tavoitteiden saavuttamisesta. Riskienhallinta kytketään kiinteästi strategiaprosessiin sekä vuotuiseen toiminnan ja talouden suunnitteluprosessiin.

 

Hallinnon ja talouden tarkastuspalvelut vuosille 2021–2022

Yhtymävaltuusto päätti tarkastuslautakunnan esityksestä, että Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän tytäryhteisöjen tilintarkastusyhteisöksi valitaan KPMG Oy Ab. Yhtymävaltuusto valtuutti tarkastuslautakunnan päättämään mahdollisesta optiovuosien käytöstä.

 

Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän hallintosäännön päivittäminen 1.1.2021 alkaen

Yhtymävaltuusto hyväksyi hallintosäännön 1.1.2021 alkaen ja §:t 157 ja 157a 1.7.2021 alkaen.

Kainuun soten yhtymähallitus on päättänyt kuntayhtymän uudesta organisaatiosta, joka tulee voimaan 1.1.2021. Tämän johdosta on tarve päivittää kuntayhtymän hallintosääntö uuden organisaation mukaiseksi. Lisäksi hallintosäännössä muutettiin luottamushenkilöiden taloudellisia etuuksia ja viranhaltijoiden toimivaltaa koskevia kohtia.

 

Yhtymähallituksen edustajan ja hänen henkilökohtaisen varajäsenen

valitseminen/Sotkamo

Yhtymävaltuusto valitsi Sotkamon kunnan edustajaksi yhtymähallituksen varsinaiseksi jäseneksi Anna Shevchenkon ja hänelle henkilökohtaiseksi varajäseneksi Minna Ronkaisen.

 

Valtuustoaloite: Toimivan, aidon ja kestävän yhteistyön rakentaminen

 

Yhtymävaltuusto totesi aloitteen loppuun käsitellyksi.

Yhtymävaltuutetut Silja Keränen ja Marja-Stiina Suihko ovat tehneet 8.7.2020 valtuustoaloitteen, jossa he edellyttävät, että kuntayhtymän johtaja ryhtyy aktiivisesti rakentamaan toimivaa, aitoa ja kestävää yhteistyötä. Valtuustoaloitteen mukaan yhteistyötä on syytä rakentaa etenkin kuntien, mutta myös muiden kuntayhtymän yhteistyötahojen kanssa.

Valtuustoaloitteen mukaan yhtymähallituksen on ohjattava ja oltava keskeisesti mukana yhteistyön rakentamisessa sekä kiinnitettävä huomiota työnjohdollisiin asioihin, joita prosessin aikana on tuotu esille. Samoin hallintosääntöä tulee päivittää nämä asiat huomioiden ja luottamushenkilöjohdolle riittävät resurssit taaten.

Yhtymähallitus päätti 9.12.2020, että kuntayhtymän toiminnassa otetaan huomioon valtuustoaloitteessa mainitut asiat, hyvää yhteistyötä eri tahojen kanssa tehdään jatkossa ja yhteistyötä kehitetään. Yhtymähallitus ottaa yhteistyön kehittämisen tehtäväkseen.

 

Palkkojen harmonisointi KVTES

Yhtymävaltuusto hyväksyi yhtymähallituksen esityksen varata vuodelle 2020 10,8 miljoonaa euroa ja varauksena vuodelle 2021 5,05 miljoonaa euroa KVTES:n piirissä olevien työntekijöiden palkkojen harmonisointiin. Summa lisätään alijäämään.

Työntekijän palkka määräytyy tehtävän vaativuuden mukaan (KVTES II luku 9 § 1 mom). Kainuun eri kunnista Kainuun maakunta -kuntayhtymään ja Kainuun soteen toteutettujen henkilöstösiirtojen myötä tarvitaan edelleen palkkaharmonisaatiota, jota on tehty koko ajan vuosien kuluessa.

Työtuomioistuin velvoitti (12.3.2018) Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymää harmonisoimaan fysioterapeuttien tehtäväkohtaiset palkat vuodesta 2010 alkaen. Työtuomioistuimeen toimitetussa vastineessa oli tuotu myös esille palkkojen tarkistamisesta aiheutuvat kustannukset ja silloinen huonohko taloustilanne, mutta sillä ei ollut ollut painoarvoa. Myöskään sillä ei ollut ollut merkitystä, että KVTES:n mukaan (KVTES II Luku 6 § Soveltamisohje) liikkeenluovutuksissa vastaanottavan organisaation palkkausjärjestelmän mukaisen palkan ylittävä palkka säilyy ennallaan ja palkkaero supistuu palkkausjärjestelmän palkan noustessa. Ainoa ja ratkaisevin seikka työtuomioistuimessa oli ollut: sama työ, sama palkka (KVTES II Luku 9 § 1 mom).

Työtuomioistuimen päätös velvoittaa harmonisoimaan samalla myös muihin henkilöstöryhmiin kuuluvien työntekijöiden palkat.

Palkkojen harmonisoinnissa yhdenmukaistetaan työntekijäryhmien palkkoja niin, että tehtävän vaativuuden mukainen palkkaus toteutuu.

 

Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän konserniohjeen päivittäminen 1.1.2021 alkaen

Yhtymävaltuusto päätti yhtymähallituksen esityksestä konserniohjeen muutoksen seuraavasti:

1. Konserniohjetta muutetaan 1.1.2021 alkaen siten, että siihen lisätään Esko Systems Oy ja UNA Oy.

2. Velvoitetaan osakkuusyhteisöt hyväksymään konserniohje hallituksessaan tai yhtiökokouksessaan yhtiötä velvoittavaksi.

 

Valtuustoaloite: Lisäpanostus lääkärirekrytointiin

Kainuun soten valtuustoryhmät esittivät yhteisen valtuustoaloitteen.

”Lääkärien rekrytoimiseksi Kainuuseen tehdään jo oikeanlaisia toimenpiteitä, joista parhaimpia tuloksia on saatu henkilökohtaisista kontakteista. Kuitenkin kokonaan täyttämättä on nyt 28 vakanssia 179:stä, joista 9 koskee terveyskeskuslääkäreiden vakansseja. Nuori lääkäri tarvitsee seniorilääkäriltä mestari-kisällityyppistä tukea. Vasta valmistunutta lääkäriä ei voi laittaa yksinään vaikkapa Paltamon terveysvastaanottoa pyörittämään, vaan sinne täytyy ohjata myös kokeneempia lääkäreitä.

THL:n arviointiraportin mukaan Kainuussa avohoidossa lääkäreiden vastaanotot ovat vähentyneet 30 prosentilla vuoteen 2015 verrattuna, mikä heijastuu myös hoitoon pääsyyn. Tänä vuonna lääkärityövoimaa on ostettu aiempia vuosia enemmän hankalan virkalääkäritilanteen vuoksi. Vain virassa oleva lääkäri voi määrätä virka-apupyynnön.

Kainuun Sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän strategian mukaan palvelulupauksena on toteuttaa asiakkaille tarpeen mukaiset palvelut oikea-aikaisesti.

Esitämme, että lääkärirekrytointiin on panostettava nykyistä laajemmin. Lääkärivirkojen täyttyessä kainuulainen asiakas saa oikeasti tarvitsemansa peruspalvelun oikea-aikaisesti ja samalla ehkäistään kalliimpien palvelutarpeiden syntyä.”