Omalla taidolla, omalla tahdilla, hyvällä mielellä – Toimintakeskus Pihlaja 20 vuotta
Kehitysvammapalveluiden Kajaanin päivätoimintayksikkö, toimintakeskus Pihlaja vietti 20 –vuotisjuhlaansa Sirkunpolulla. Juhlaviikolla toimintakeskuksessa oli avoimet ovet, yhteistyökumppaneille ja asiakkaiden omaisille. Alunperin yksikön toiminta on käynnistynyt jo vuonna 1965, kun Mannerheimin lastensuojeluliitto perusti Kajaaniin päiväkodin kehitysvammaisille lapsille. Päiväkodin toiminta laajeni vuonna 1969 myös aikuisille tarkoitettuun päivätoimintaan. Myöhemmin toiminta on siirtynyt Kajaanin kaupungin toiminnaksi ja sitä kautta nykyiselle Kainuun sotelle. Tänä päivänä Pihlaja sekä toimintakeskus Pajula työllistää yhteensä 16 vammaispalveluiden työntekijää.
Toimintakeskus Pihjalassa käy noin 60 asiakasta viikottain, osa päivittäin - osa harvemmin, tarpeen ja tilanteen mukaan. Pihjalan teemana on “Omalla taidolla, omalla tahdilla, hyvällä mielellä”. Ryhmätoiminnan lisäksi on myös pienryhmätoimintaa ja mahdollisuus puolipäiväiseen yksilöohjaukseen. Asiakkaina on tällä hetkellä enimmäkseen nuoria, alle 30 vuotiaita, mutta joukkoon mahtuu myös vanhempaakin väkeä. Koulujen loma-aikoina toimintakeskuksen asiakkaina on myös kouluikäisiä lapsia. Kun toimintakeskuksessa on asiakkaina lapsia, aikuisten toiminta järjestetään pääsääntöisesti muualla.
Virkistystoiminnan lisäksi on myös avotyötoimintaa, jossa on mukana noin 50 asiakasta. Avotyötoiminnassa työtä tehdään työpaikoilla, joissa jokaisella on omat työpaikkaohjaajat. Työtoimintaa tehdään esimerkiksi Kainuun soten ravintokeskuksessa ja Kajaanin kaupungilla, mukana on myös yksityisiä työnantajia. Työtehtäviä on myös Pihlajan omassa keittiössä ja kodinhoidossa. Toimintakeskuksen asaikkaat tekevät myös etänä esimerkiksi erilaisia näytteenottovälineiden pakkaustehtäviä.
Toimintakeskukselle on Kajaanissa tarvetta, tänäkin vuonna on tullut yli kymmenen uutta asiakasta. Tällä hetkellä käyttöaste on niin korkea ettei montaa uutta asiakasta enää ole mahdollista ottaa. Toimintaa kuitenkin kehitetään koko ajan, jotta palvelua voitaisiin jatkossa tuottaa uusille asiakkaille.