Kainuun sote ohjeistaa päivystyspalveluihin hakeutumisesta
Kainuun keskussairaalan päivystys ohjeistaa potilaat ottamaan yhteyttä päivystysapunumeroon 116 117 ennen päivystykseen saapumista.
Päivystävä sairaanhoitaja antaa puhelimitse jatko-ohjeet tai arvion vastaanottoajasta, mikäli tilanne edellyttää päivystyskäyntiä. Numerossa on käytössä takaisinsoittopalvelu.
Henkeä uhkaavissa ja muissa hätätilanteissa on aina soitettava hätäkeskukseen 112.
”Erityisesti terveysasemien kesäsulkujen aikana yhteydenotot KAKS:n päivystykseen lisääntyvät, joten ajoittain voi esiintyä ruuhkatilanteita. Soittamalla ensin päivystysapuun 116 117 voidaan odottavia potilaita porrastaa hallitusti. On hyvä kuitenkin huomata, että päivystyksessä tilanne voi muuttua arvioidusta kiireellisempien potilaiden vuoksi. Takaisinsoitto pyritään tekemään mahdollisimman pian. Mikäli tilanne muuttuu takaisinsoittoa odottaessa hätätilanteeksi, tulee soittaa 112”, ohjeistaa päivystyksen ylilääkäri Katri Mäenpää.
Asiakastyytyväisyysmittaus otettu käyttöön päivystyksessä
KAKS:n päivystyksessä on otettu käyttöön asiakastyytyväisyysmittauslaite ”Happy or Not”. Laitteessa olevista hymynaama-painikkeista voi antaa palautetta päivystyskäynnin asiakaskokemuksesta. Laite sijaitsee päivystyksen ulko-ovella. Asiakastyytyväisyystuloksia käytetään hoidon laadun kehittämiseen.