Tiedote 19.11.2021

Asiointi ja yhteydenotto Kainuun terveydenhuollon palveluissa

Kainuun terveydenhuollon palveluissa on käytössä yhdenmukainen asiointimalli. Yhteydenoton perusterveydenhuollon vastaanotoille sekä erikoissairaanhoidon poliklinikoille voi tehdä helposti Omasote-palvelussa tai puhelimitse. 

Mikäli asiakkaalla on jo nimetty hoitovastaava, esimerkiksi oman terveysaseman kansanterveyshoitaja, voi hänen kanssaan asioida suoraan tietoturvallisella Omasote-viestillä tai puhelimessa. Erikoissairaanhoidon poliklinikoiden potilaat voivat ottaa yhteyttä samalla tavalla hoitoon tai muuhun asiointiin liittyen, pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta.

Omasote-palvelun käyttö suositellaan ensisijaisena yhteydenottomuotona kiireettömissä asioissa. Tämä mahdollistaa yhteydenoton palveluihin joustavasti silloin, kun asiakkaalle parhaiten sopii. Näin voidaan hoitaa myös monet asiat ammattilaisen kanssa ilman käyntiä.

Puhelimitse asioitaessa käytössä on takaisinsoittopalvelu, johon soitettaessa henkilölle soitetaan takaisin mahdollisimman pian, palveluista riippuen 1 – 3 vrk:n kuluessa.

KAKS:n päivystys palvelee 24/7

Kainuun keskussairaalan päivystys vastaa alueen ympärivuorokautisesta päivystyksestä. Äkillisessä sairastumisessa tai tapaturmassa on ennen päivystykseen hakeutumista soitettava päivystysapunumeroon 116 117. Päivystävä sairaanhoitaja arvioi tilanteen, antaa jatko-ohjeita sekä arvion vastaanottoajasta, mikäli päivystyskäynti on tarpeen. Näin toimittaessa päivystyksessä asiointi nopeutuu ja helpottuu.

Henkeä uhkaavissa ja muissa hätätilanteissa on aina soitettava hätäkeskukseen 112.

Terveydenhuollon palvelut uudistuvat

Eri alueilla Suomessa ollaan pitkälti samojen haasteiden edessä kuin Kainuussa. Terveydenhuollon vastaanottotoiminta on uudistumassa myös valtakunnallisen sote-uudistuksen myötä. Tavoitteena on jatkossa varmistaa, että asiakas saa tarvittavat palvelut ilman tarpeettomia viiveitä. Esitettyyn seitsemän vuorokauden hoitotakuuseen päästään tällä hetkellä Kuhmon, Sotkamon ja Suomussalmen terveysasemilla, joissa muutokset kohti jonotonta hoitomallia on jo tehty.

Uudistuva toimintamalli ei ole vielä käytössä Hyrynsalmella, Paltamossa eikä Ristijärvellä ja niissä on paikoin jonoa. Esimerkiksi Hyrynsalmella kiireellinen hoito voidaan aloittaa heti, mutta kiireettömät lääkäriajat voidaan antaa kahden viikon sisällä.

Kajaanissa KAKS:n yleislääketieteen poliklinikka vastaa aiemmin pääterveysasemalla olleista palveluista, joten isona yksikkönä uudistukset toteutuvat hieman pidemmällä ajalla. ”Erityisen hankala tilanne on Kajaanissa, missä hoitoon pääsyä voi tällä hetkellä joutua odottamaan kolmisen kuukautta. Sairaanhoitajien takaisinsoitto voidaan tällä hetkellä tehdä seuraavan päivän aikana ja kansanterveyshoitajilla soitoissa on viivettä noin viikon verran. Olemme pahoillamme viiveestä, ja joudumme vielä pyytämään kärsivällisyyttä asiakkailtamme. Järjestelyitä tilanteen parantamiseksi tehdään, mutta erityisesti henkilöstövaje vaikeuttaa muutosten toteuttamista”, kertoo vastuualuepäällikkö Arja Horto Kainuun sotesta.

 

Lisätietoja: Vastuualuepäällikkö Arja Horto (044 710 1336)