Joustava vastaanotto - Kerralla kuntoon – toimintamallin pilotoiminen suun terveydenhuollon kehittämiseksi Kainuussa
Kainuun sotessa aloitetaan Joustava vastaanotto - Kerralla kuntoon – toimintamallin pilotointi, jonka tavoitteina on edistää suun terveydenhuollon saatavuutta, ennaltaehkäisevyyttä, laatua ja kustannustehokkuutta. Toimintamallia kokeillaan Kainuun sotessa Kajaanissa Teppanan hammashoitolassa. Pilotti alkaa helmikuussa ja päättyy lokakuussa 2021. Toimintamallissa samalla käyntikerralla voidaan tarvittaessa tehdä useita hoitotoimenpiteitä ja saada suun terveys kuntoon jopa yhdellä käyntikerralla. Tämä mahdollistaa lyhemmät hoitojaksot ja resursseja vapautuu vaativampaan suun terveyden huoltoon. Joustavuudella toimintamallissa tarkoitetaan sitä, että asiakas ei saa tarkkaa hoidon alkamisaikaa vaan tunnin aikaikkunan, jonka sisällä vastaanotto alkaa. Tarkan alkamisajan hän saa tekstiviestinä puoli tuntia etukäteen. Myöskään hoitokerran pituus ole ennalta määritelty, vaan sekin joustaa tehtävien toimenpiteiden mukaan. Toimintamallissa on tavoitteena hoitoon pääsyn helpottuminen pitkällä tähtäimellä, yksilöllisten hoitotarpeiden oikea-aikainen toteutuminen sekä se, että asiakkaat osaavat hoitaa suun terveyttään itsenäisesti ammattilaisen neuvoilla ja ohjauksella.
Alkava kokeilu on jo saanut myönteistä palautetta. ”Asiakkaat ovat kiitelleet tällaista hoito-aikaa, jossa tehdään enemmän kuin pelkkä tarkastus” suuhygienisti Seija Seppänen kertoo. Joustava vastaanotto - Kerralla kuntoon -mallin toteuttaminen vaatii niin Teppanan hammashoitolan henkilöstöltä, kuin asiakkailtakin uutta ajattelutapaa ja totuttelua uuteen toimintamalliin. Vaikutuksia hoitoon pääsyn nopeutumiseen ja jonotilanteeseen odotetaan pilotin edetessä, koska prosessin muutos vie aikaa. ”Myönteistä suhtautumista oli tammikuun alussa lähes kaikilta asiakkailta tämän mallin osalta. Meidän työn osalta ajanvarauksessa vaati ensin opettelua miten on selkeimmin kerrottu, mutta siihenkin oppi äkkiä.” Teppanan hammashoitolan hammashoitaja toteaa. Pilotin kautta haetaan kokemuksia mallin toimivuudesta ja hammashoidon palvelujen tehostamisesta Kainuussa. Kokeiltavan toimintamallin tueksi Teppanan hammashoitolassa otetaan käyttöön toiminnanohjausjärjestelmä, jolla henkilöstö seuraa ja koordinoi ajanvarauksia.
Joustava vastaanotto - Kerralla kuntoon – pilotti on osa Tulevaisuuden sote-keskus Kainuuseen – Helposti lähelläsi (HELLÄ) – hanketta 1.7.2020–31.12.2022. Hanketta hallinnoi Kainuun sote ja rahoittajana on STM, jonka valtakunnallisesta Tulevaisuuden sote-keskus – ohjelmasta rahoitetaan peruspalvelujen toiminnalliseen kehittämiseen liittyviä alueellisia hankkeita. Teppanan hammashoitolan toiminnanohjausjärjestelmästä osa rahoitetaan Kainuun rakenneuudistus vv. 2020–2021 - alueellisen valmistelun tukena (KaRa)- hankkeesta, joka on STM:n ja Kainuun soten rahoittama. KaRa-hankkeessa valmistaudutaan Kainuussa sote-uudistukseen kehittämällä johtamista ja ohjausta sekä yhtenäistämällä ja uudistamalla toimintatapoja ja – prosesseja digitaalisten välineiden avulla.
Lisätietoja hankkeista: https://sote.kainuu.fi/sote-uudistuksen-kehittamishankkeet-kainuussa