Kainuulaiset perheet erittäin tyytyväisiä neuvolapalveluihin
Kainuun hyvinvointialueen neuvolapalveluita käyttävät perheet ovat palveluihin erittäin tyytyväisiä. Suositteluindeksi (NPS) on 86, joka sijoittuu valtakunnallisessa vertailussa kärkisijoille.
Valtakunnallisen asiakaspalautekyselyn perusteella äitiys- ja lastenneuvolan asiakkaat ovat yleisestikin tyytyväisiä, vaikka hyvinvointialueiden välillä eroja onkin. Suositteluindeksi vaihtelee eri alueilla 71–88 välillä. Vastaajia koko Suomessa viime vuoden syksyllä toteutetussa seurannassa oli yhteensä 5400. Terveyden- ja hyvinvointilaitos (THL) kerää neuvolan asiakkailta palautetta muutaman vuoden välein.
Tulokset osoittavat, että vastaajista yli 95 % koki terveydenhoitajan ja lapsen välisen vuorovaikutuksen sujuvaksi, asiakkaan koskevat päätökset tehtiin yhteistyössä ja palvelusta oli hyötyä. Neuvoloiden asiakkaat arvostavat tuttua ammattilaista, jonka kanssa on syntynyt luottamuksellinen asiointisuhde.
Kainuussa neuvolapalvelut koetaan asiantuntevaksi ja helposti tavoitettavaksi
”Kainuun neuvolapalvelut ovat jälleen saaneet erityisen hyvät arvioinnit eri palautekysymyksissä. Tulokset olivat samansuuntaiset kuin edellisessä kyselyssä 2021, osin parempiakin”, toteaa palveluyksikköpäällikkö Marjo Antikainen Kainuun hyvinvointialueelta.
Vastaajista lähes kaikki (yli 95 %) asiakkaat kokivat saaneensa apua sitä tarvittaessa, asiakkaasta välitettiin kokonaisvaltaisesti ja palvelua koskevat päätökset tehtiin yhteistyössä heidän kanssaan.
Samoin yli 95 % asiakkaista koki saaneensa tiedon miten palvelu jatkuu, tieto oli ymmärrettävää ja hyödyllistä. Palvelu on ollut asiantuntevaa ja perhettä varten oli varattu riittävästi aikaa terveydenhoitajan vastaanotolla.
Perheistä 96 % koki, että neuvolan henkilökunta on ollut tarvittaessa helposti tavoitettavissa, kun tapaa yleensä saman terveydenhoitajan ja lääkärin.
”Vastausten perusteella kehitettäviä asioita ovat lähinnä henkilökunnan tavoitettavuus, tuen saanti muilta ammattilaisilta neuvolan lähettämänä sekä sähköiset palvelut. Näidenkin asiakaspalautteiden keskiarvo oli välillä 4,3–4,7 / 5 joten kokonaisuudessaan erittäin hyvä tulos”, iloitsee Antikainen.
THL:n verkkosivut: Neuvoloiden asiakkaat arvostavat tuttua ammattilaista ja turvallista ilmapiiriä - THL