Tiedote 20.03.2025

Kainuun hyvinvointialueella kokeillaan tekstiviestipalautteita 

Kainuun hyvinvointialueen terveydenhuollossa testataan tekstiviestipalautteita maalis-huhtikuun aikana. Kokeilu kohdistuu osaan perusterveydenhuollon, akuuttihoidon sekä mielenterveys- ja riippuvuuksien hoidon palveluita.  

”Tavoitteena on vahvistaa laatutyötämme ja helpottaa välittömän palautteen antamista hoito- tai palvelutapahtuman jälkeen. Tämä on myös osa kansallista tavoitetta yhtenäistää palautetietoja”, kertoo Kainuun hyvinvointialueen laatujohtaja Virpi Korhonen.

Palvelutapahtuman jälkeen asiakas voi saada noin vuorokauden kuluessa tekstiviestin numerosta 18 252. Viestissä viitataan palvelupaikkaan, jossa henkilö on juuri asioinut. 

Tekstiviesti sisältää linkin palautelomakkeelle, jonka käyttämiseksi tarvitaan älypuhelin. Viesti ei sisällä mitään henkilö- tai terveystietoja. 

Palauteviesti voidaan lähettää vain asiakkaille, jotka ovat potilastiedoissa antaneet suostumuksen yhteystietojen käyttämiseen. Mikäli jatkossa ei halua vastaanottaa palauteviestejä, lomakkeella voi myös tehdä lähetyskiellon. Palautetta kerätään vain yli 18-vuotiailta asiakkailta. 

Palautekokeilu toteutetaan seuraavasti:

24.3. –7.4.2025

  • Terveysasemien hammashoitolat ja hammaslääkäripäivystys  

31.3. –14.4.2025

  • KAKS:n yleislääketieteen poliklinikka ja kuntien terveysasemat
  • Mielenterveys- ja päihdeyksiköt sekä mielenterveys- ja päihdepäivystys
  • Päivystyspoliklinikka
  • Akuutti kotisairaala

Kokeilu toteutetaan osana Euroopan unionin rahoittamaa Kestävän kasvun Kainuu II -hanketta. Se liittyy myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) koordinoimaan asiakaspalautteen kansallisen yhtenäistämisen projektiin.

Kuva, jossa on Kestävän kasvun Kainuu -logo, Kainuun hyvinvointialueen logo ja Euroopan unionin rahoittama Next Generation -logo