Kainuun soten takaisinsoittopalvelu laajenee
Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollossa käytössä oleva takaisinsoittojärjestelmä laajenee vaiheittain kesän ja ensi syksyn aikana. Torstaina 11.6. otetaan käyttöön takaisinsoitto keskussairaalan sisätautien poliklinikalla ja juhannusviikolla suun terveydenhuollon palveluissa. Myöhemmin syksyllä palvelu laajenee koko erikoissairaanhoitoon.
Takaisinsoitolla parannetaan puhelinpalveluiden tavoitettavuutta ja selkeytetään henkilökunnan käyttöä puhelimitse tehtävässä työssä.
Takaisinsoittojärjestelmässä luovutaan perinteisistä puhelinajoista, joiden sijaan asiakas jättää automaattisen soittopyynnön. Asiakas valitsee nauhoituksen ohjeiden mukaan puhelimen numeronäppäimillä haluamansa toiminnot. Takaisinsoittoaika vaihtelee päivystysavun viivytyksettä tehtävästä soitosta terveysasemien kansanterveyshoitajien soittoon kolmen työpäivän kuluessa.
Sisätautien poliklinikan palvelunumeroon 044 -747 7920 soitettaessa valitaan ohjeiden mukaan joko ”1” ajanvarausta ja lähetteitä ”2” laskutusta ja todistuksia tai ”3” hoitoa ja lääkitystä koskevat asiat. Tarvittaessa nauhoite pyytää valitsemaan tarkemmin sairauskohtaisen valikon mukaan. Erikoissairaanhoidon takaisinsoitto tehdään asiakkaalle viimeistään seuraavana työpäivänä. Myös sähköinen Omasote -palvelu on käytössä sisätautien poliklinikalla.
Soitettaessa hinta on normaalin puhelumaksun mukainen. Nauhoitteet ovat suomeksi.
Soitto päivystysapunumeroon 116 117 ennen päivystyskäyntiä
Kainuun sote haluaa muistuttaa myös päivystyksen toimintamallista. Puhelinneuvonta ja takaisinsoitto ovat käytössä myös uuden sairaalan päivystyspoliklinikalla. Kun tarvitset kiireellistä terveysneuvontaa tai välitöntä hoitoa, toimi näin:
- Soita ensin päivystysavun numeroon 116 117
- Kainuun keskussairaalan päivystävä sairaanhoitaja arvioi puhelimessa tilanteen ja saat tarvittaessa kiireellisen ajanvarauksen tai muut jatko-ohjeet.
- Tule päivystykseen ajanvarauksella ja ilmoittaudu odotusaulan automaatilla.
- Huomioi, että päivystyksen parkkialue ja sisäänkäynti F2 on vain päivystyspotilaille. Muu asiointi sairaalan pääovesta F1.
”Päivystysasiat saadaan hyvin käyntiin puhelimitse, jolloin ei tarvitse tulla ns. varmuuden vuoksi paikan päälle. Korona-aika on viimeistään opettanut meidät siihen, että asiat kyllä hoituvat ilman perinteistä odotustiloihin kokoontumista. Itse asiassa näin päivystyksen toimintamalli on alun perinkin suunniteltu”, sanoo vs. hallintoylilääkäri Olli-Pekka Koukkari Kainuun sotesta.
Mikäli kyse on henkeä uhkaavista tilanteista tai onnettomuudesta, jossa ihmisiä on loukkaantunut tai vaarassa, soita aina hätäkeskukseen numeroon 112.