KAKS:n päivystyksen asiakastyytyväisyys hyvällä tasolla
Kainuun keskussairaalan (KAKS) päivystyspalveluiden asiakastyytyväisyys on palautteiden perusteella hyvällä tasolla. Vuoden 2022 puolivälistä käytössä olleen asiakaspalautejärjestelmän raportoinnin mukaan yli 75 % asiakkaista on tyytyväinen päivystyskäyntiinsä. Palautteen perusteella vahvistetaan akuuttihoidon toimivia käytäntöjä ja korjataan ongelmakohtia.
”Saamme kuukausittain 300–450 palautetta päivystysaulassa olevalla laitteella. Tämän mukaan merkittävin myönteisen asiakaskokemuksen aihe on hyvä palvelu; päivystyksessä käyvät arvostavat ystävällistä kohtaamista, jonka tyytyväisistä asiakkaista on valinnut lähes kaksi kolmasosaa. Suurin tyytymättömyys kohdistuu odotusaikaan, joka on noin 60 % vastauksista perusteluna ei-tyytyväisillä kävijöillä”, kertoo akuuttihoidon palvelualuepäällikkö Tiina Kähkönen. ”Toisaalta lähes joka viides myönteistä palautetta antanut potilaamme on tyytyväinen odotusaikaan. Palautteiden perusteella olemme edelleen kehittäneet sairaalan päivystyksen työvuorojärjestelyitä ja asiakasohjausta, joten asiakkailta saatu tieto on meille todella tärkeää”, jatkaa Kähkönen.
Kainuun keskussairaalan päivystyksessä on asiakaskäyntejä vuosittain noin 35 000, jonka lisäksi saman verran Päivystysavun puhelinkontakteja. Valtakunnallisessa päivystystoiminnan vertailussa KAKS pitää edelleen kärkipaikkaa potilaiden läpimenoajalla mitattuna. Kainuussa kokonaisaika on keskimäärin 2,5 tuntia, kun koko maan keskiarvo on 3,3 tuntia. ”Läpimenoaika on toiminnan seurannan yksi mittari, joka ei toki kerro kaikkea, mutta viittaa siihen, että hoidon ja tukipalveluiden järjestelyt ovat oikealla suunnalla”, täsmentää Tiina Kähkönen akuuttihoidon palveluista.
Päivystyksen asiakastiloissa käytössä olevalla palautelaitteella asiakas voi antaa palautteen käyntinsä yhteydessä.
Päivystys palvelee välitöntä hoitoa vaativia potilaita – tärkeää ottaa yhteyttä päivystysapuun 116 117
Kainuun keskussairaalan päivystyspoliklinikka vastaa koko Kainuun sairaanhoidon ympärivuorokautisesta päivystystoiminnasta. Muu kiireellinen tai ei-kiireellinen hoito järjestetään kuntien terveysasemien ja Kajaanin yleislääketieteen poliklinikan lääkäri- ja hoitajavastaanotoilla. Henkeä uhkaavissa ja muissa hätätilanteissa on aina soitettava hätäkeskukseen 112.
Tärkeä osa päivystyksen toimintamallia on Päivystysapu 116 117. Ympärivuorokautinen puhelinpalvelu 116 117 antaa jatko-ohjeet tai arvion vastaanottoajasta, mikäli tilanne edellyttää päivystyskäyntiä. Soitto Päivystysapuun voi myös lyhentää odotusaikaa päivystyksessä.
”Entisaikaan päivystyksen aulaan tultiin istumaan ja odottelemaan ilman yhteydenottoa, joka tarkoitti usein pitkää ja turhauttavaa odotusta. Nykymallilla hoitoa ohjataan tehokkaammin ja erityisesti hoidon tarpeen arviointiin koulutettujen ammattilaisten puhelintyöllä. On kuitenkin huomattava, että kyse on päivystystoiminnasta, jossa hoidetaan niin ambulanssilla tulevat kriittiset potilaat kuin muutkin vaivat. Näin kiireellisten potilaiden hoito voi vaikuttaa muiden potilaiden tutkimiseen ja hoitoon”, muistuttaa Tiina Kähkönen.
Päivystyshoidolla tarkoitetaan äkillisen sairastumisen tai vamman edellyttämää välitöntä arviointia ja hoitoa. Kyse on sellaisesta tilanteesta, jossa hoitoa ei voida turvallisesti siirtää seuraavaan päivään.
Esimerkiksi lieväoireinen flunssa, vanhat vammat, väsyneisyys tai pidempään jatkuneet oireet tai kivut eivät yleensä vaadi päivystyshoitoa. Näiden vaivojen selvittely voidaan tarvittaessa aloittaa päiväaikaisissa ja kiireettömissä terveyspalveluissa.
Hoito- ja odotustilojen viihtyvyyden ja turvallisuuden vuoksi päivystykseen pyydetään ottamaan mukaan vain välttämätön saattaja, esimerkiksi lapsen tai vanhuksen omainen.