Tiedote 02.05.2023

Terveydenhuollon hoitojonoja puretaan Kainuussa

Kainuun hyvinvointialueella puretaan paikoin pitkäksi venyneitä julkisten palveluiden hoitojonoja. Paikallisilla sopimuksilla on lisätty henkilökuntaresursseja ilta- ja viikonloppuvastaanottoihin. Jononpurku kohdistuu erityisesti perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon palveluihin, mutta vastaavaa on käytössä myös erikoissairaanhoidon klinikoilla.

Terveydenhuollossa hoidon tarpeen arvioinnille ja hoitoon pääsylle on säädetty enimmäisajat. Jonotilanteisiin vaikuttavat monet tekijät, kuten väestön hyvinvointi eli hoidon tarve sekä henkilöstötilanne ja toimintamallit.

Perusterveydenhuollossa pisimmät jonot

Kajaanissa perusterveydenhuollossa yleislääketieteen poliklinikalla jonossa oleviin potilaisiin otetaan yhteyttä arkena tiistai-, keskiviikko- ja torstai-iltaisin klo 16–20 ja lauantaisin 9–15. Näihin ajankohtiin annetaan myös vastaanottoaikoja.

”Potilaisiin ollaan yhteydessä puhelimitse hoidon tarpeen varmistamiseksi ja ajanvarauksen tekemiseksi. Omatoimisia jonoihin liittyviä yhteydenottoa pyydetään välttämään, jotta niistä ei aiheudu lisäviiveitä”, toivoo palveluyksikön päällikkö Mira Ruuskanen yleislääketieteen poliklinikalta.

Tällä hetkellä kiireetöntä hoitoa Kajaanissa odottaa noin 2000 potilasta. ”Pitkään jatkuneen henkilöstövajeen ja suuren potilasmäärän vuoksi KAKS: n yleislääketieteen poliklinikan ja Vuolijoen terveysaseman takaisinsoittolinjat sekä digipalvelukanava Omasote ovat myös ruuhkaisia. Näihin kontakteihin vastataan mahdollisimman pian, eikä kiireettömään asiaan tarvita uutta yhteydenottoa” kertoo Ruuskanen.

Vastaanottotyön malleja on Kainuussa kehitetty moniammatillisten tiimien suuntaan, jossa erityisesti pitkäaikaissairaille potilaille nimetään hoidon vastuuhenkilöt. Satunnaisesti palveluita tarvitsevat hoidetaan tarpeen mukaan mahdollisimman nopeasti, usein jo saman päivän aikana. Esimerkiksi Sotkamossa terveyskeskuksen hoitojonot on saatu hallintaan vastaavalla toimintamallilla.

Suun terveydenhuollossa kohtuullinen henkilöstötilanne

Myös suun terveydenhuollossa jononpurkua tehdään arki-iltaisin ja lauantaisin. Jonossa oleviin otetaan yhteyttä ja kutsutaan tarkastukseen. Johtava hammaslääkäri Anni Temonen: ”Meillä on varsin hyvä henkilöstötilanne, esimerkiksi hammaslääkärin vakanssit ovat käytännössä täynnä. Palautteiden perusteella potilaat arvostavat asiakaslähtöistä otetta, joka vaatii enemmän vastaanottoaikaa. Vuosien mittaan suun tutkimusten ja hoidon tarve näyttää kasvaneen ja työ on muuttunut myös kokonaisvaltaisemmaksi”.

”Tällä hetkellä esimerkiksi hampaan lohkeamisen hoidossa ajan saaminen kestää. Tilanne voi olennaisesti helpottua, jos lohkeamille saadaan palveluseteli käyttöön. Jonoihin vaikuttavat siis monet tekijät, ei yksin henkilöstövaje”, toteaa Temonen.

Lisätietoja medialle:

  • palvelualueen päällikkö Arja Horto 044 7101 336
  • johtava hammaslääkäri Anni Temonen 044 7970 413